Гайд для тих, хто хоче
отримати три «Так!» від комісії
Мотиваційний лист —
обов’язкова умова вступу до закладу вищої освіти. Він має показати, що ти свідомо обрав(-ла) саме цей університет та спеціальність, а також твої досягнення у навчанні, волонтерстві та особисті інтереси.
Він потрібен, щоб:
показати тебе як особистість:
твоє вміння комунікувати та презентувати себе


довести твою мотивацію
та зацікавлення
професією та обраним закладом

структурувати твої професійні та навчальні цілі

Структура
мотиваційного листа
«шапка»
основна частина
висновок
подяка
підпис
Загальні вимоги
- Мотиваційний лист має бути до 20 тисяч символів. Однак вимоги щодо обсягу тексту визначає сам заклад освіти. Наприклад, це може бути не менш як 200 і не більш як 600 слів.
- Пиши про важливі деталі, факти, цифри.
- Розбивай текст на абзаци для зручності читання. Один абзац = одна думка.
- Без емоцій: тон – стриманий, розважливий, серйозний і практичний.
- Важлива простота викладу, уникай довгих речень.
- Грамотність: перш ніж завантажити лист у персональний кабінет, прискіпливо перевір його на орфографічні та стилістичні помилки. Це продемонструє твою увагу до деталей.
«Шапка»
- У правому верхньому куті вкажи відомості про адресата (назва ЗВО та ПІБ особи, якій адресується лист) та адресанта (твої ПІБ, електронна та фактична адреси, номер телефону).
- Неправильна назва ЗВО, неповна інформація про вступника
- Шанобливе звертання – наприклад, «Шановний…». Виділи його напівжирним шрифтом та/або курсивом і вирівняй по центру.
- Привіт! Я хочу навчатися у вас:)
- У вступі виклади мету написання листа. Поясни, як навчання в цьому університеті сприятиме твоєму професійному розвитку.
- Пропускати вступ
Основна частина
Дай відповідь на запитання:
- «Хто я?» Пропиши:
- здобутки в навчанні з окремих предметів, пов’язаних з обраною освітньою програмою;
- рівень володіння іноземними мовами;
- участь у позашкільній роботі або стажуванні;
- досвід волонтерства;
- оцінку власних соціальних навичок.
- Вигадувати досвід чи здобутки, яких ти не маєш.
- «Чому я обрав(-ла) саме цей університет/ професію?»
- Виокреми сильні сторони університету, які тобі відгукуються.
- Опиши аспекти професії, які подобаються.
- Напиши коротку історію шляху до вибору.
- Писати фрази-штампи з готових мотиваційних листів.
- Чому університет має обрати саме тебе?
- Які твої цінності перегукуються із цінностями університету?
- Як ти з університетом зможете підсилити одне одного? Розкажи про свої ідеї та плани на час навчання: участь у самоврядуванні, програмах обміну та навчальних проєктах.
- Пропускати цю частину листа або писати загальні фрази на кшталт: “Ви маєте обрати мене, бо я найрозумніший / найрозумніша”
Висновок
Коротко підсумуй лист: напиши про свою готовність навчатися і свою впевненість у правильному виборі освітньої програми.
Закінчити мотиваційний лист без висновку

Поради
Влаштуй «сеанс
самопізнання»
Запиши 5 унікальних рис, які виділяють тебе серед інших, і дай чесні відповіді на запитання, чому обрав(-ла) саме цей університет та спеціальність.
Пиши чернетки
Щоб отримати якісний текст, рекомендуємо «виписати» в середньому 3-4 чернетки. Починай кожну із запису основних ідей — це полегшить структурування листа.

Сайт університету
та факультету —
твій дороговказ
Досліди місію і цінності університету, програми або курсу, на який ти подаєш заявку, щоб у мотиваційному листі показати, як вони перегукуються з твоїми цілями.
Зміст листа «без води»
Твої думки мають нести конкретні й чіткі меседжі, хоч і викладені в довільній формі. У листі мають звучати лише важливі деталі, факти й цифри.
Розкажи про свої сильні
та слабкі сторони
Покажи, як твій досвід волонтерства, стажування або хобі формував потрібні для обраної спеціальності навички. Коротко розкажи історію, яка розкриває тебе. Додай QR-код із прикладами здобутків і не соромся згадати слабкі сторони — це покаже, що ти вмієш працювати над собою.
Для кожного університету — окремий мотиваційний лист
Зазвичай заклади прописують вимоги до листа та критерії оцінки на своїх офіційних сайтах.
Коротко і по суті
Стисла розповідь із динамічними прикладами вражає більше за сухий перелік успіхів. Якщо лист здається надто довгим, перевір його на повтори, прибери зайве та перечитай текст ще раз.

ШІ — твій помічник
Але тебе не замінить. Ти можеш використати ШІ як критика, що надасть відгук, або як текстовий редактор (спитай, які частини тексту потребують доопрацювання).
Батьки — рецензенти,
а не виконавці
Не делегуй написання листа батькам. Натомість можеш дати прочитати лист людям, яким довіряєш, та попросити поділитися враженнями.

Типові питання
Як і коли відправляти мотиваційний лист?
З 19.07 по 01.08 через особистий кабінет або під час подачі заяви на вступ. Уважно перевірте інформацію на офіційному сайті обраного ЗВО, адже умови прийому мотиваційних листів можуть різнитись.
Для кожного ЗВО/заявки писати новий лист?
Так! Адже мета мотиваційного листа - показати ваш свідомий вибір саме цього університету та спеціальності.
Чи можна завантажити готовий мотиваційний лист з інтернету?
Такий мотиваційний лист - академічна недоброчесність, вас не допустять до наступного етапу вступної кампанії.
Як дізнатися критерії до мотиваційного листа?
Кожен університет може мати свої критерії та вимоги до мотиваційного листа. Уважно прогляньте інформацію на офіційному сайті обраного університету, щоб написати такий лист,на який очікує приймальна комісія.
Чи обов’язково вказувати досвід волонтерства?
Президент підписав закон, який визнає волонтерство частиною системи освіти. Відтепер досвід волонтерства позитивно впливає і на мотиваційні листи. Генеральний директор директорату вищої освіти та освіти дорослих Олег Шаров у коментарі для Освіторія.Медіа підтвердив: «Про досвід волонтерства можна написати в мотиваційному листі. Оцінка залишається за ЗВО».
Більше про досвід волонтерства у мотиваційному листі читайте за лінком.